Makro s obráteným objektívom - Ako na to?

5. listopadu 2012 v 20:30 | Abeille |  Včielka
Text, ktorý bude uvedený bude z väčšej časti citovaný, žiaľ moje vysvetľovanie vlastnými slovami by
možno nepostrádalo môj typický zlý humor, ale asi by vám veľa nedalo :) Dalej dodávam že pôjde poväčšine o text
týkajúci sa CANONov, kedže u NIKONov by sme potrebovali reverzný krúžok na takéto pokusy :)

Veľakrát sa ma ľudia, či už na FB alebo tu pýtate, aký mám objektív, že sa mi darí robiť aj celkom slušné makro ...?
Odpoved zni 18-55mm, setový. Avšak aj s takýmto jednoduchým objektívom sa dajú robiť zázraky.
Ako na to?

Samozrejme, bavíme sa o zrkadlovkách, nieže schmatnete svoje kompakty a odtrhnete objektív, nechcem na súde vysvetľovať že som vám spôsobila patričnú finančnú škodu.

*************************
"Začínajúci fotografi veľmi radi vo svojich začiatkoch fotia detaily. Mylne ich nazývajú makro fotkami"
Tým , že zavolíte na foťáku program "MAKRO" naozaj makro nedosiahnete. Správne by sa táto funkcia mala nazývať skôr CLOSE-UP.

Pri používaní obráteného objektívu využívame makropredsádky alebo medzikrúžky, avšak za predpokladu že to foťák dovoľuje, nepotrebujeme ich.

Správne nám to technicky vysvetlia nasledujúce vety :
Objektív fotoaparátu je navrhnutý tak, aby zaberal široký zorný uhol a záber preniesol na oveľa menšiu plochu senzora alebo filmu. Toto vám umožní zachytiť obrovské krajiny na senzor o rozmeroch 36 x 24 mm. Zoomovaním meníte zorný uhol záberu. Pre zjednodušenie si stačí uvedomiť, že objektív mení veľké veci na malé. A teraz si predstavte, že ste objektív priložili k fotoaparátu opačne. V tomto prípade sa zmení aj jeho funkcia a predmety nám bude meniť z malých na veľké (pozri znázornenie na obrázku nižšie).

Zdroj textu a obrázkuTU

Nevýhodou je že sa pri nesprávnom zaobchádzaní môže objektív poškodiť, znečistiť prachom a pod.
Za predpokladu že používame reverzný krúžok môže byť problémom zasa svetelnosť. Ak ho nepoužívame a trasú sa nám ruky - verte tomu že sa mi trasú ako starému geriatrikovi - môžme mať problém zaostriť.
Neostrí sa v automatickom réžime, ostríme tak že sa pohybujeme bližšie - alebo dalej- k objektu, čož môže byť zo začiatku problém, rovnako ako fakt že hlbka ostrosti sa nedá nastaviť - a je malá. Zaostríte len na časť objektu, takže veľká časť fotografie ostane neostrá.

Zaujímavosťou je, dodala by som , že ked máte objektív ako ja 18-55mm, pri obrátení to funguje naopak - 18 je najväčšie priblíženie, 55 najmenšie.

Ak vás to neodradilo, vyskúšajte to. Ako to môže dopadnúť?
(čaká vás trošku veľa fotiek, ale tak skúte vydržať.)

To by bolo všetko, hádam ste aspoň trochu pochopili, ak nie, pýtajte sa, skúsim odpovedať :)

PS: prezradím vám svoje najväčšie tajomstvo....
Ivka a Ja sa nezdáme, smrťožrútky ako vyšité :D

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Sinai Sinai | Web | 5. listopadu 2012 v 20:41 | Reagovat

To už som videla viackrát, ale nenapadlo mi na začiatku, že to používaš :D
V tom prípade ani nepotrebuješ samostnatný makráč, čo myslíš :D

2 Lucka.cz Lucka.cz | Web | 5. listopadu 2012 v 21:14 | Reagovat

Na blogu svého affs jsem se dočetla že jezdíš na koni, já teké jezdím, ale ikdyž umím jezdit na jednom koni mi to nejde. Nevíš čím by to mohlo být?

3 pavel pavel | Web | 5. listopadu 2012 v 21:34 | Reagovat

Ještě že jsi mne upozornila, už jsem se na to odtrhávání objektivu chystal. :D
Nejzajímavější ta třetí nahoře a pak ta čtvrtá odspodu.
Děkuji že se ti moje fotky líbí, ale jsou jen z DMC-TZ10 a zrcadlovka, protože je velká do kapsy, zatím někde na mne v obchodě ještě čeká.

4 Lucka.cz Lucka.cz | Web | 5. listopadu 2012 v 22:18 | Reagovat

Asi mi nesedl, nebo já jemu, ať to bylo jakkoliv přeji ti hodně jezdeckých i fotografických úspěchů! :)

5 marshie marshie | Web | 6. listopadu 2012 v 14:06 | Reagovat

Thanks :)) I LOVE horses! :D

6 colossal-autor colossal-autor | Web | 6. listopadu 2012 v 15:15 | Reagovat

Takové rady jsou mi vcelku k ničemu, zrcadlovku nemám:/ ale souhlasím s tebou. Ty fotky, no prostě co mám říct, kurňa? Jsou geniální, úžasné, skvělé. Jsi supr čupr fotografka :D

7 Juliett Juliett | Web | 6. listopadu 2012 v 15:43 | Reagovat

hej može byť :) napíš mi aj tvoj e-mail :)

8 Juliett Juliett | Web | 6. listopadu 2012 v 16:05 | Reagovat

[7]: prepáč nevšimla som si že si mi ho už napísala ..:-)

9 Mrs.Potato Mrs.Potato | E-mail | Web | 6. listopadu 2012 v 17:19 | Reagovat

Je to skvělý návod, mě ale naprosto k ničemu :D ale ty fotky jsou strašně pěkný.

10 miss VeЯůů~ miss VeЯůů~ | Web | 6. listopadu 2012 v 18:25 | Reagovat

Ty fotky jsou krásné i ten návod,ale mě je clekem k ničemu :D.

11 Samantha Samantha | Web | 7. listopadu 2012 v 14:56 | Reagovat

Krásný návod. A fotky ještě lepší! Někdy to musím zkusit =)

12 Catelyn from Honesty ♔ Catelyn from Honesty ♔ | E-mail | Web | 9. listopadu 2012 v 10:13 | Reagovat

článok je úžasný :) niečo nové o fotení  :D a navyše si ma hneď na začiatku pobavila to s tým súdom a kompaktom :D

13 Páti Páti | Web | 11. listopadu 2012 v 7:57 | Reagovat

Také jsem o tom četla, ale bojím se, abych objektiv nezničila. Chtěla jsem se zeptat jakožto majitelka NIKONu, co všechno bych k tomuto pokusu potřebovala. Děkuji za odpověď :):)